zondag 18 oktober 2009

Zorg dat je boodschap gezien wordt.

Hetgeen je hieronder gaat lezen is basis kennis. Veel mensen weten dit waarschijnlijk al maar ik zet het toch nog even op mijn blog omdat het zo belangrijk is.
Als je dit namelijk niet doet, loop je het risico dat je boodschap door heel wat minder mensen bekeken wordt.

Dit artikel gaat over waar je nu net je belangrijke content moet zetten.
Onder belangrijke content valt alles wat jij het belangrijkste vind op jouw site. Dat kan reclame zijn, dat kan één speciaal artikel zijn of een link waar jouw bezoekers zeker op moeten klikken.

In mijn vorig artikel gaf ik al aan dat heel veel mensen na een heel klein aantal seconden terug weg zijn van je pagina als ze niet vinden wat ze eigenlijk zochten. Uiteraard moeten ze eerst tot de conclusie komen dat ze niet juist zijn en van die seconden kan jij gebruik maken om toch je boodschap over te brengen.

Kijk even naar onderstaand plaatje:




Dit is het resultaat van een studie met een eye-cam. Men heeft bij verschillende personen getest naar wat ze het eerst kijken als ze op een webpagina komen en het resultaat komt altijd min of meer op hetzelfde neer.

Je ziet duidelijk aan de gekleurde vlakken dat er een soort "F" te zien is. Alles wat in die f-vorm valt is goed. Iemand die zelfs maar een seconde op je pagina komt heeft hetgeen dat daar staat gezien.

Bovenstaand voorbeeld is een Google-pagina en uiteraard doet Google dit zeer goed. Onmiddellijk zijn de top resultaten zichtbaar (wat meestal gesponsorde resultaten zijn) en tegelijk kijkt men ook naar de gesponsorde links aan de zijkant.
Je ziet bovendien een rode streep ergens midden in de prent. Dat is wat men de fold ( of bladvouw) noemt.
Hiermee bedoelen ze het deel van de pagina die effectief in beeld is en waarvoor de bezoekers niet naar beneden moeten scrollen.

Als jij dus wil dat bezoekers onmiddellijk je belangrijkste boodschap zien, moet je zorgen dat ze ergens in die f-vorm staat en dat ze zeker niet onder de fold staat.

Je ziet dat dit zeer eenvoudig is maar als je het niet weet, bestaat de kans dat bezoekers net niet gezien hebben wat jij belangrijk vind.

Geen opmerkingen: