donderdag 22 oktober 2009

Wie is de Pipo?

Misschien een rare vraag om een artikel te beginnen maar ik bedoel het exact zo als ik het zeg.

Stel je even voor...

Je bent een gemiddelde volwassene, gaat elke dag je 8 uur werken en verdient daar je gemiddelde loon mee.
Mooi zo, je hebt een eigen inkomen en als het wat mee zit heb je ook nog wat spaargeld.
Met dit zuurverdiende spaargeld gaan we uiteraard heel voorzichtig om want jij weet als de beste hoeveel uren arbeid voor een baas dat daar ingekropen zijn.

Je wikt en je weegt en uiteindelijk schaf je je met dat spaargeld een produkt aan dat je graag wil hebben...

Iedereen kan zich deze situatie waarschijnlijk levendig inbeelden.

Wat wil je nu eigenlijk zeggen met die Pipo??

Wel iedereen die zich in bovenstaand scenario kan herkennen weet ook het volgende.
Jij moet met je zuurverdiende geld zelf allerlei winkels gaan afschuimen, een beetje onderhandelen hier, een beetje sjacheren daar, enz.
Zeker als het over dure aankopen gaat ben je daar gerust een hele tijd mee bezig.
De aanbieder van de goederen niet, die wacht... Die wacht tot jij een beslissing hebt genomen en naar zijn zaak komt om daar je geld uit tegeven voor dat ene speciale product dat jij wil.

Stel je nu hetzelfde scenario voor als je een lening voor je huis wil aangaan. Je zet jezelf voor een jaar of 20 vast bij die ene bank, neemt naar alle waarschijnlijkheid nog een hoop verzekeringen bij hen én betaald een heel pak meer terug dan het originele bedrag...

Stel je nu de volgende vraag:

Is het eigenlijk wel logisch dat ik als een onnozele Pipo moet gaan bedelen bij die banken om toch maar een honderste van een procent minder te moeten betalen. EN DAT VOOR 20 JAAR ??!!

Persoonlijk vind ik van niet....

Logischer zou het zijn dat jij zegt wat je wilt, bv. 150.000 euro, en dat de bank die tenslotte pakken geld aan jou gaat verdienen jou voorziet van hun beste aanbod.
Nog beter dat de banken bijna verplicht zijn van op te boksen tegen hun concurrenten.
Met andere woorden, jij bent niet langer die Pipo die rondloopt, je verlegt het Pipo-zijn naar de banken.

Wat denk je daar van?
Prachtig idee nietwaar?

Voorlopig is dit echter nog SF omdat de banken zo'n enorme machtspositie hebben dat er al heel wat moet gebeuren om dit werkelijkheid te laten worden.

Er moeten heel wat mensen van hetzelfde gedacht zijn als mezelf vooraleer dit kans kan maken.

Alhoewel, een soortgelijke beweging is al aan de gang, bekijk even de link hieronder, waar ik niks mee te maken heb maar die wel mijn punt illustreert:

http://www.bobex.be/

Zowat alles kan je daar krijgen maar bv. geen leningen. JIJ zegt wat je wil en degene die dat jou wil leveren kan maar beter zorgen dat hij met een goed voorstel aankomt.

Dit alles kadert in een gedacht van dienstverlening. De grote bedrijven denken tegenwoordig dat jij de Pipo bent die zijn centen toch bij hen komt uitgeven. Jammer genoeg denken de meeste consumenten dat dit normaal is.
Ik niet! Ik ga er van uit dat als iemand producten of diensten bij mij afneemt, dat ik die iemand behandel zoals het hoort.
Ik luister naar wat jij wil.
Ik zorg dat jij een gedetailleerde offerte krijgt.
Ik zorg dat jij ook na de verkoop nog ergens terecht kan.

Met andere woorden, ik zorg ervoor dat ik het verdien om jou als klant te mogen hebben!


Mensen die dit een leuk idee vinden of willen brainstormen over een formule voor banken ook te verplichten om dat te doen kunnen me altijd een comment na laten.

Geen opmerkingen: