zaterdag 17 oktober 2009

Niet hier slimmerik, bij jezelf!

Deze oefening is een prachtig voorbeeld van het belang van een goede titel!

Een goed gekozen titel is belangrijk voor meerdere zaken. Hieronder som ik even op waarom  maar eerst leg ik even uit waarom dit een goede oefening is.

Op http://reporter.nl.msn.com/ postte ik een bericht met als titel: 'Ben jij een man of een vrouw?'

In de korte beschrijving stond enkel: 'Zie onderaan...'

Nu is het zo dat ik via http://reporter.nl.msn.com/ al verschillende malen nieuws gepost heb met relevante titels,  bv. over marketing of over mijn hobbysite, maar dat er heel weinig mensen daarop doorklikken.

Je kunt het al raden natuurlijk. Met een titel als deze krijg je beduidend meer bezoekers op je site. Of die mensen effectief langer dan één seconde op mijn pagina gaan blijven is natuurlijk zeer de vraag. (dat wordt trouwens mijn volgende post. Bezoekers die onmiddellijk weg zijn toch je boodschap laten zien.)
De kunst is dus eigenlijk van een titel te vinden die én een goede teaser is én die relevant is.

Waarom?

- Een titel wordt gebruikt in o.a. zoekmachines. Vroeger zag je wel eens urls die bestonden uit allerlei cijfers&letters en allerlijk vreemde tekens. Dat heeft dus absoluut geen enkele meerwaarde voor je resultaat in een zoekmachine en daar is men dan ook mee gestopt. De nieuwe blogsoftware of software voor websites te bouwen houd rekening met de zoekmachine resultaten en titels zien er tegenwoordig zo uit:

http://www.primalshop.be/mannen/broeken/bib-short-zwart-rood-primal-team.html

Je ziet het, als je deze url leest weet je tegelijk al waarover het gaat.
In dit geval gebruik ik geen teaser maar zeg ik klaar en duidelijk wat het is. Potentiële bezoekers/kopers voelen zich niet bedrogen want ze vinden exact wat ze verwachten dat ze zouden vinden.

Zo hoort het dus.

Geen opmerkingen: