dinsdag 20 oktober 2009

Linken of niet linken? Waarom doe je het beter wel?

Eén van die dingen waar al eindeloos over gediscussiëerd is, is het feit of je links naar je pagina moet leggen of niet.

Daarover wil ik het vandaag even hebben.

Persoonlijk ben ik er van overtuigd dat je pagina aanmelden op zoekmachines of startpaginas zorgt voor een hoger bezoekersaantal.
Logisch, hoor ik jullie nu denken. En ja, jullie hebben gelijk, dat is logisch. Misschien niet 100% om de reden dat jullie denken, maar hoe meer links je naar je pagina kunt leggen, hoe meer kans dat je hebt dat een bezoeker er op klikt en bij jou terecht zal komen.
Het leggen van die links doe je door je site aan te melden bij allerlei startpaginas. Meestal moet je een formulier invullen met daarop jouw web-adres en een korte samenvatting van je pagina. De bekende startpaginas zijn zo bekend dat je ook nog eens gaat moeten kiezen in welke categorie jouw pagina best thuis hoort.
Eens je dat gedaan hebt, is het nog lang niet zeker dat je pagina ook effectief op die startpagina gaat verschijnen. Heel veel van die sites stellen als voorwaarde dat je moet terug-linken. Uiteraard zijn er ook startpaginas waar je niet opkomt als je geen bijdrage doet, wat had je verwacht.

De reden dat ze willen dat jij teruglinkt, is omdat zij op hun beurt dan weer duizenden links naar hun pagina krijgen.

Nog altijd heel logisch nietwaar?

Helemaal in het begin van mijn post sprak ik ook over het aanmelden bij de zoekmachines. Het principe is juist hetzelfde als bij de startpaginas: formuliertje invullen, wachten tot je opgenomen wordt, klaar.

Dit is iets dat ik zowieso altijd doe.
Het zal je maar overkomen dat jouw site op geen enkele manier terug te vinden is in Google... Je zou nog zoveel tijd in je site mogen steken als je wilt, als je niet via Google te vinden bent, gaan er enkel mensen op je site komen die jouw site al kennen.

So far so good, we zijn nu aangemeld op startpaginas én op zoekmachines. Het grootste werk is gedaan maar er rest me toch nog één ding dat ik met jullie wil delen en dat is het begrip 'Pagerank'.

De echte reden dat iedereen op zoek is naar zoveel mogelijk links naar zijn pagina is omdat inkomende links één van de zaken zijn die je pagerank kunnen verbeteren.
Hoe beter je pagerank, hoe hoger je scoort in de zoekresultaten van Google...
Zo simpel is dat.

Voor jullie met zijn allen aan het 'linken' slagen wil ik nog wel een kleine opmerking meegeven. Het uitzoeken van die startpaginas, je aanmelden, enz. is een proces dat ettelijk uren in beslag kan nemen. Na het aanmelden moet je dan nog afwachten hoe snel de webmaster is, of hij je site wel wil opnemen enz. Ik heb het al voorgehad dat ik meer dan drie maanden na datum nog een mail kreeg om te zeggen dat mijn site effectief was toegevoegd :-).
Wat ik ook altijd doe is ergens op mijn site een link pagina maken om de links op te zetten van startpaginas die je verplichten van terug te linken. Er is niemand die zegt dat jij die pagina zo maar in het groot op je startpagina gaat moeten zetten. Het enige dat jij moet doen is aan die startpaginas een url geven waar hun link op staat. (snap je..)

Ik kan jullie niet uitleggen hoe de formule van pagerank in elkaar zit want dat zou me te ver drijven en bovendien denk ik dat niemand echt weet hoe ze het doen. Wat ik wel voor jullie kan doen is jullie binnenkort mijn 'link-database' ter beschikking stellen zodat jullie al niet meer op zoek moeten gaan naar al die startpaginas.

Groeten

Kristof

Geen opmerkingen: