dinsdag 23 september 2008

Het belang van een logo en layout

Dit zijn waarschijnlijk de meest onderschatte zaken voor een goede site:

- Layout
- Logo

Hoewel ik me hiervan zeer zeker bewust ben, is dit meestal één van mijn zwakke punten.
Ik weet wat mooi is en ik kan ook sites met een mooie layout appreciëren. Het is nu eenmaal aangenamer om op zo'n site te komen in plaats van op een spuuglelijke site. Het is dan ook niet meer dan logisch dat mensen meer geneigd zijn om op aangename sites terug te komen.
Mijn probleem is echter dat ik geen designer ben... Ik kan het nog zo mooi in mijn hoofd hebben zitten... Als je het niet kan maken technisch gezien ben je daar dus niks mee.

Wat kan je dan wel doen om dit op te vangen?

Layout:

Onder layout verstaan we de indeling van je site. Werk je met een hoofding, zijbalken en verschillende menus, dan ben je met layout bezig. De plaats waar je deze dingen plaatst op je site, is van groot belang om het aangenaam te maken voor je bezoekers.

Wat je kan doen is gebruik maken van templates. Of je nu werkt met Wordpress, Joomla! of andere pakketten, op internet is er zeker voor jou een geschikt en gratis template te vinden. Meestal installeer je eerst het basispakket en ga je dan op zoek naar templates die jij mooi vind. Een template is trouwens een 'standaard-layout'. Jij kiest de kleuren, de hoofding, het lettertype enz. en het enige dat je moet doen is het gekozen spul installeren. Dat installeren op zich is geen probleem, voor elk pakket bestaan uitgebreide forums en handleidingen.

Ook bij blogs zoals deze heb je de keuze om verschillende templates te gebruiken.

Logo:

Hoewel een logo niet verplicht is, vind ik het toch altijd mooi staan bovenaan een site! Een logo kan simpelweg een foto zijn, een letter, enz.
Zoals jullie allicht al gemerkt zullen hebben heeft elk groot bedrijf zo ook zijn eigen logo. Dikwijls worden duizenden dollars besteed aan reclame jongens die proberen van met het perfecte logo zo veel mogelijk klanten te trekken.

Omdat wij er van uit gaan dat we alles zelf (gratis) willen doen gaan we het niet zo ver trekken natuurlijk.

Op het internet vind je via Google allerlei tooltjes die je helpen om een logo te maken. (typ in logo-creator) Dit zijn uiteraard vrij simpele spullen maar toch kunnen ze een leek helpen bij het maken van zijn eigen logo. Een bijkomend voordeel hiervan is dat deze spullen 'web-safe' zijn. De kleuren en lettertypes die je kiest zullen op elke computer hetzelfde zijn.

Iemand die goed thuis is in grafische programmas als PhotoFiltre of Gimp kan uiteraard zelf zijn logo maken!

Conclusie:

Je ziet dat er voor elk probleem ook een oplossing is. Perfectie nastreven is goed maar soms moet je je gewoon behelpen met de hulpmiddellen die gratis beschikbaar zijn. Ik ben begonnen met te zeggen dat zowel logo als layout belangrijk zijn maar dit zijn maar enkele factoren die het succes van je site gaan bepalen!

Geen opmerkingen: